Reizen | ACT Kroatië - Achterland

In de zomer van 2023 gaat het Adventure Country Tracks e.V. team op weg naar het gloednieuwe ACT Kroatië. Gedurende vijf dagen zullen de rijders een Kroatië leren kennen dat niet veel gemeen heeft met het land in de toeristische brochures: Wild, afgelegen en vol offroad avonturen.

Met grote steun van vele partners uit de motorbranche en voor het eerst uitgerust met twee officiële ondersteuningsvoertuigen van Ford, vertrok het internationale ACT-team vanuit Istrië op een buitengewone vijfdaagse tocht naar het afgelegen achterland van dit anders zo goed ontwikkelde land.

DAG 1: PULA - RIJEKA

Vroeg in de ochtend van de eerste dag vertrekken we vanuit ons hotel in Pula naar het eigenlijke startpunt van de tour: De beroemde Kaap Kamenjak. De landtong, die is aangewezen als natuurreservaat, herbergt een buitengewone variëteit aan planten. Het park, dat een slagboom heeft, gaat eigenlijk pas om 9.00 uur open, maar wij hebben geluk en mogen na het betalen van de toegangsprijs eerder naar de kaap rijden en genieten van de stilte tijdens de zonsopgang. Je zou hier de hele dag alleen kunnen wandelen en verkennen, maar wij hebben de taak om nog veel meer van Istrië te ontdekken. Na een groepsfoto starten we de motoren en rijden we door het vissersdorp Premantura richting de bergen van Istrië.

De rit werd geleid door het ACT-management: Mirko Nagler, Elvio Andrade en Martin Wickert (vanaf links).

De hele dag door biedt de route naar het Ucka Nature Park ons steeds weer spectaculaire uitzichten op zee. Sommige gravelpaden zijn een beetje weggespoeld, maar over het algemeen stelt de eerste dag ons niet al te veel op de proef wat rijtechniek betreft. Het is fijn om te wennen aan het rijden op losse ondergrond en in een grote groep. Tijdens de foto- en filmopnamen is het altijd een uitdaging om op een georganiseerde en gecoördineerde manier met 12 rijders efficiënt te keren op smalle gravelwegen. Voor sommige opnamen moeten we vijf keer rijden om ervoor te zorgen dat alle partners en sponsors de beelden krijgen die ze willen.

Desondanks is onze eerste dag op de ACT Kroatië nog steeds erg leuk en zijn we verbaasd over hoe snel we kunnen ontsnappen aan het massatoerisme. Inmiddels zijn we een goed geoefend team en de nieuwe aanwinsten van Harley-Davidson en Yamaha worden snel als professionele rijders in de groep opgenomen. We eindigen de dag in het kleine dorpje Kastav in de buurt van Rijeka en genieten 's avonds op het terras van het hotel van uitstekend lokaal eten en bespreken de hoogtepunten van de dag.

DE ETAPPES

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Afstand: 185 km
Offroad-deel: 65 %
DAG 3: KARLOBAG - KNIN
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld/zwaar
Afstand: 185 km
Offroad-deel: 55 %

DAG 4: KNIN - SPLIT
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Afstand: 130 km
Offroad-deel: 70 %
DAG 5: INSEL HVAR
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Afstand: 115 km
Offroad-deel: 70 %
TOTAAL (PULA - EILAND HVAR)
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld/moeilijk
Afstand: 835 km
Offroad-deel: 65 %

DAG 2: RIJEKA - KARLOBAG

De tweede etappe van ACT Kroatië begint spectaculair. Na een kort stuk kustweg gaat het steil omhoog de bergen in. De aanblik van verwoeste bunkers vormt een schril contrast met het ongelooflijk mooie panorama. Ook al is de oorlog in voormalig Joegoslavië 30 jaar geleden, de ruïnes en waarschuwingsborden zijn een constante herinnering aan deze vreselijke tijd.

Brede grindpaden worden afgewisseld met geasfalteerde single-track wegen, dus je verveelt je nooit. Zeker gezien de zinderende hitte komen de snellere stukken weg goed van pas. Toch is het aandeel off-road met ongeveer 65 procent erg hoog, waardoor er geen tijd is om uitgebreid te lunchen. Een picknick onder de schaduwrijke bomen zal vandaag moeten volstaan.

Veel van de ruwe grindpaden zijn gemakkelijk te berijden, maar er zijn altijd stukken waar het diepe grind de motor doet slingeren, dus voorzichtigheid is geboden. Een kronkelend stuk asfalt door een betoverend mooi bos biedt onze verhitte en uitgeputte lichamen een beetje verfrissing in de middag, voordat we een surrealistisch rotslandschap doorkruisen om de dag af te sluiten. Dit laatste stuk loopt over een weinig gebruikte grindweg door het kale berglandschap, wat ons verleidt om lekker door te rijden. Uiteindelijk zijn we blij dat onze overmoed zich niet heeft gewroken en dat we kunnen genieten van het fascinerende uitzicht aan het einde van de track. Een steile afdaling brengt ons terug in de vallei, waar we weer bij de geasfalteerde weg komen. In een klein dorpje vinden we een plek om te overnachten. Het laatste biertje van de dag is welverdiend.

De gravelwegen zijn soms erg uitdagend, maar belonen je altijd met een ongelooflijk uitzicht op de zee en de eilanden voor de kust.

DAG 3: KARLOBAG – KNIN

Deze etappe begint met een echte uitdaging. Een klein grindpad loopt door het midden van een moeras en een weiland. Er staan waarschuwingsborden langs de weg, want dit is een gebied met veel nog niet in kaart gebrachte mijnenvelden. Het is dus beter om niet te vallen en altijd op het pad te blijven. Hoe de boeren hier in de regio hun velden bewerken is ons een raadsel, totdat we speciale apparatuur op de tractoren zien. Er zijn ook op afstand bestuurbare voertuigen in gebruik die ontworpen zijn om over de velden te rijden en de mijnen te ruimen.

Direct na de moerassen gaan we het "Winnetou-land" in. Afgelegen grindpaden brengen ons naar de locaties van de beroemde Karl May-films. Ook al zijn de locaties nu wereldberoemd en deels ontwikkeld voor toerisme, een paar honderd meter grindpad is meestal genoeg om bijna alleen onderweg te zijn. De routes zijn echter op sommige plaatsen zwaar. Steile beklimmingen en afdalingen, veel los grind in combinatie met grote stenen maken het rijden tot een uitdaging. Het hele gebeuren speelt zich af bij soms wel 36 graden in de schaduw - als er al schaduw was hier in de bergen. Een duik in de Krka watervallen, een ander Winnetou hoogtepunt onderweg, biedt ons een beetje verfrissing. We zijn hier echter allesbehalve alleen en daarom zijn we des te blijer dat we de dag kunnen afsluiten in een afgelegen dorp. Wie had gedacht dat hier zo'n prachtig hotel met zwembad zou zijn?

DAG 4: KNIN – SPLIT

De voorlaatste dag door het Kroatische binnenland begint met een track over spectaculaire, eenzame hoogvlaktes en verfrist ons met bewolkt weer en een kleine regenbui. We zijn niet erg bedroefd over de bui, want de hitte van de afgelopen dagen heeft zijn tol geëist. We passeren kleine bossen met aarden off-road passages en verlaten dorpjes. Steeds weer zien we bijna nieuwe vakantiehuizen naast oude vervallen gebouwen, en af en toe een kapotgeschoten gevel.

Na de lunchpicknick wordt de route weer echt lastig. Een lange, diepe grindweg leidt ons de bergen in. Het grind is grof, de rijsporen zijn diep en het stinkt niet alleen naar de koppeling, maar hier en daar is er ook een valpartij. Het pad wordt steeds onverzorgder en verdwijnt op sommige plekken onder dicht gras, om uiteindelijk door beboste stukken steeds dieper een eenzaam landschap in te gaan. Langzaam banen we ons een weg terug naar de zee over de kleinste paadjes.

Wat we nu meemaken kan geen groter contrast vormen met de eenzaamheid van de bergwereld: Bij de veerboothaven naar Split is het massatoerisme weer even terug. Met 12 motoren en de supportvoertuigen slingeren we ons een weg door het stadsverkeer naar de haven en wachten op onze veerboot naar het eiland Hvar, waar we onze laatste reisdag willen doorbrengen.

Kroatië heeft veel eilanden voor de kust die per veerboot bereikbaar zijn. Het is de moeite waard om extra excursies te plannen; met een kleine groep is het niet nodig om te reserveren.

ACT KROATIË PARTNERS:

• TOURATECH
  • TRIUMPH
  • YAMAHA

DAG 5: HVAR ISLAND

Iedereen die denkt dat we nu lekker lui op het strand gaan liggen, heeft het mis. Hoewel we een dagje vrij hebben genomen in Jelsa en hebben genoten van het prachtige strand en de culinaire hoogstandjes van de Adriatische kust, hebben we veel video's opgenomen over de apparatuur om de sponsors van materiaal te voorzien. Dit is de enige manier om dit project te financieren.

Vanuit Jelsa rijden we zuidwaarts over een grindpad de bergen in. Ook hier worden we verrast door de eenzaamheid in vergelijking met de drukte op de stranden. Slechts een paar honderd meter het platteland in en er is geen ziel te bekennen op de kleine pas. We zien de hele dag nauwelijks een auto op de weg.

Hoewel het klimaat op het eiland milder is, werken we ons toch behoorlijk in het zweet op de graveltrajecten. Zelfs tijdens onze laatste etappe is het aandeel onverharde wegen ongeveer 70 procent. Het hele eiland wordt doorkruist door droge stenen muurtjes en de geur van lavendel vult de lucht. Tijdens een pauze in een café met een prachtig uitzicht over het landschap vullen we de watervoorraad in ons lichaam en in onze rugzakken aan voordat we over kleine weggetjes terug naar zee gaan.

Veel grindpaden hebben stukken met diepere grond. Voorzichtigheid is geboden.

We trakteren onszelf op een welverdiende pauze bij de veerbootterminal voordat we weer oversteken naar het vasteland. We reizen terug naar Split over de kustweg, waar we de gelegenheid hebben om nog eens na te denken over ons avontuur. We hebben ongelooflijke grindwegen afgelegd, waanzinnige rotsformaties bewonderd, heerlijk gegeten, historische plekken bezocht, mijnenvelden gepasseerd, zowel valpartijen in het grind als spinnenbeten overleefd en soms ondraaglijke hitte getrotseerd. Dit alles maakte de ACT Kroatië tot een onvergetelijke ervaring. Wederom was deze ACT een teamprestatie van vele bedrijven, rijders met verschillende achtergronden, een top ondersteuningsploeg, een goed gecoördineerd mediateam en een zeer gemotiveerd ACT management, dat nu al uitkijkt naar de volgende reis.

TIPS VOOR ACCOMMODATIE

RESIDENCE DEL MAR EMOTION Kuje bb - 52204 Ližnjan

Tel. +385 52 650 501

reservationsemotion@delmaremotion.com

→ Mooi resort aan zee, met ondergrondse parkeergarage, goede uitvalsbasis

KUKURIKU D.O.O. Trg M.Laginje 1/A, HR - 51 215 Kastav

Tel. +385 99 378-2241

info@etnoskelin.com

www.etnoskelin.com

→ Wijnresort met mooie kamers, zwembad en heerlijk eten, zeer afgelegen, eenvoudige kamers ook beschikbaar

HOTEL SAN ANTONIO Grljevačka 30 HR-21312 Podstrana-Split

Tel. +385 21 336111

sales@lhjupiter.com

www.hotel-sanantonio.com

→ erg leuk hotel aan de hoofdstraat met een geweldige keuken en strandterras, echt vakantiegevoel

DE RIJDERS

1 Charley Boorman (ACT)

2 Roderik van der Heijden (REV‘IT!)

3 Teresa Peters (REV‘IT!)

4 David Rynhart (Overlanders.ie)

5 Elvio Andrade (Touratech)

6 Filipe Elias (ACT)

7 Lutz von Steynitz (Garmin)

8 Martin Wickert (Touratech)

9 Tobias Wachter (Edelweiss Bike Travel)

10 Mirko Nagler (ACT)

11 Benedikt Reiwald (Yamaha)

12 Ralf Wiesenfeller (Harley-Davidson)