Nieuw niveau: De BMW R 1300 GS

Nieuw niveau: De BMW R 1300 GS

Met de claim "Next level of GS" belooft BMW Motorrad niet te veel. Voor de R 1300 GS heeft het bedrijf uit München een waar vuurwerk aan innovaties losgelaten: Een compleet nieuwe boxermotor, een nieuw frame en uitgebreide herzieningen aan de telelever en paralever.

De nieuwe boxer debuteert in de R 1300 GS

Een openhartoperatie wordt als zeer riskant beschouwd. En toch heeft BMW het hart van de R-serie - de boxermotor - opnieuw veranderd en op het allerlaatste technische niveau gebracht. De nieuwe boxer debuteert in de R 1300 GS.

Maar wat is er nieuw aan de 1300 boxer? Bijna alles. Laten we beginnen met wat er niet veranderd is. In tegenstelling tot sommige speculaties is BMW niet volledig overgestapt op waterkoeling, maar heeft BMW de beproefde precisiekoeling behouden. Dit betekent dat alleen thermisch zwaar belaste onderdelen zoals de cilinderkoppen of delen van de cilinders van koelvloeistof worden voorzien.

Net als bij het vorige model vindt de gasuitwisseling van de Boxer verticaal van boven naar beneden plaats, wat logisch is met het oog op een optimale vulling.

ShiftCam met verschoven distributiekettingsassen

Tot de bekende technologieën behoort allereerst de variabele klepregeling ShiftCam die voor modeljaar 2019 is geïntroduceerd - maar nu wordt het interessant. Om de offset van de twee cilinders te minimaliseren, gebruikt BMW een truc. Aan de rechterkant bevindt de distributiekettingsas zich vóór de cilinder, terwijl hij zich aan de linkerkant achter de cilinder bevindt. De resterende verschuiving in de lengterichting van het voeruitg - als gevolg van de krukpen - is nauwelijks zichtbaar.

De nieuwe boxer 145 pk uit 1.300 kubieke centimeter

De cilinderinhoud van de nieuwste BMW boxermotor is precies 1.300 kubieke centimeter. Uit dit volume produceert de motor 145 pk bij 7.750 tpm, het maximumkoppel van 149 Newtonmeter is beschikbaar bij 6.500 tpm. Daarmee is de 1300 Boxer negen pk krachtiger dan zijn voorganger. De toename in koppel is zes newtonmeter, maar om dit te kunnen zien moet de Twin 250 toeren hoger draaien.

De 1300 boxer heeft de versnellingsbak onder de motor

De meest ingrijpende vernieuwing van de 1300 Boxer heeft echter betrekking op de plaatsing van de versnellingsbak. In plaats van achter de motor zit de versnellingsbak nu onder de motor. Vanuit het oogpunt van BMW zijn hier goede redenen voor: De eenheid wordt compacter, wat de centralisatie van de massa's ten goede komt, en de aandrijfeenheid is ook lichter dankzij kortere transmissieassen.


Picture ©BMW Motorrad

Elektronische hulpsystemen voor meer veiligheid

Zelfs in de standaarduitvoering rust BMW de R 1300 GS royaal uit met elektronische hulpsystemen. Zo zijn bijvoorbeeld de motorsleepmomentregeling (MSR), Dynamic Brake Assist (DBC), Hill Start Assist (HSC) en Dynamic Traction Control (DTC) zonder extra kosten beschikbaar voor de rijder.

Vier rijmodi standaard voor de R 1300 GS

De standaarduitrusting van de R 1300 GS omvat de Enduro-rijmodus, die voorheen alleen als optie leverbaar was. Met deze modus kan het achterwiel worden geblokkeerd, zelfs wanneer het ABS is ingeschakeld. Naast deze modus, die vooral interessant is voor sportieve adventure rijders, heeft de R 1300 GS ook Weg, Regen en Eco rijmodi. Onder de benaming "Riding Modes Pro" kunnen extra opties worden aangeschaft voor het aanpassen van de prestatiekenmerken en de regelintensiteit van het antiblokkeerremsysteem en de tractiecontrole.

Geïntegreerde rem met Brembo-componenten

Zoals al eerder vermeld, heeft de keuze van de rijmodi niet alleen invloed op de ontwikkeling van het koppel, maar ook op de manier waarop het ABS werkt. De R 1300 GS wordt standaard geleverd met het volledig geïntegreerde ABS Pro. De integrale functie zorgt ervoor dat de voor- en achterrem gelijktijdig worden geactiveerd wanneer de handremhendel wordt bediend. De voetremhendel werkt nu ook op de voor- en achterremmen. Op het voorwiel grijpen twee nieuwe radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen van Brembo de twee remschijven vast.

Plaatstalen hoofdframe als ruggengraat van de R 1300 GS

De innovatiedrang van de ingenieurs uit München is echter nog lang niet uitgeput door de bovengenoemde vernieuwingen. Sinds de R 1200 GS kenmerkt een vakwerkframe van stalen buizen het uiterlijk van de boxer GS. Zo niet bij de R 1300 GS. De filigraanconstructie maakt plaats voor een structuur van gelaste, geperste plaatdelen. BMW zegt dat deze oplossing compacter, lichter en stijver is. Zelfs het vertrouwde achterframe moet wijken voor een compact onderdeel van gegoten aluminium.

Picture ©BMW Motorrad

Alles Evo: Paralever en Telelever

De wielophanging van de BMW R 1300 GS is grondig doorontwikkeld. Om dit duidelijk te maken, dragen beide assemblages nu het achtervoegsel Evo. Maar wat betekent dat precies? De cardanas is voorzien van grotere cardankoppelingen en een kleinere afbuighoek vermindert de niet-uniformiteit van de rotatieoverdracht die typisch is voor cardankoppelingen. Om de montage en demontage van het achterwiel te vergemakkelijken, heeft de versnellingsbak van de achteras nu een langere wielasstomp.

Om de kantelbewegingen van de voorwielgeleider te minimaliseren, hebben de BMW ontwikkelaars voor de Telelever diep in hun trukendoos gegraven. De bovenste kroonplaat is nu via een groefkogellager scharnierend met het frame verbonden. De draaibare verbinding met de vorkpoten wordt gemaakt via een flexibel lager met tonlagers. Deze ontkoppeling bevrijdt het stuur, dat aan de triple tree is geklemd, van de kantelbeweging en zorgt voor een stuurbeweging die niet wordt beïnvloed door de vering.

Geavanceerde assistentiesystemen aan boord van de 1300 GS

De radaruitrusting maakt het gebruik van geavanceerde hulpsystemen (Advanced Rider Assistance Systems, afgekort ARAS) aan boord van de R 1300 GS mogelijk. Zelfs in de basisconfiguratie heeft de nieuwe GS Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Wie nog meer veiligheid wil, kan de Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW) als af-fabriek opties aanschaffen.

LED-matrixkoplampen en 6,5-inch TFT-scherm

Over elektronica gesproken: BMW gebruikt ook state-of-the-art technologie voor het verlichtingssysteem op de R 1300 GS. Het gezicht van de nieuwe GS wordt gekenmerkt door een matrix koplamp met vier elementen in een opvallende X opstelling. Het spreekt voor zich dat alle andere lichtbronnen ook LED zijn.

Een TFT-kleurenscherm dient als informatiecentrum in de cockpit, die kan worden aangepast met tal van weergaveopties en kan worden gekoppeld aan een smartphone voor extra functies.

Picture ©BMW Motorrad

Conclusie

Goed gedaan, BMW, zou je kunnen zeggen met het oog op dit technologieoffensief voor de R 1300 GS. En het mooie is dat de ingenieurs ondanks al hun liefde voor technologie de basisdeugden van de GS niet uit het oog hebben verloren.

De twaalf kilogram vermindering van het totaalgewicht zal niet alleen rijders met ambities om op gravel te rijden plezieren; de afslanking in combinatie met de krachtige 1300 boxer moet ook resulteren in extra wendbaarheid op de weg.

Tenslotte kijken we uit naar een nog betere rijprecisie dankzij Telelever Evo en Paralever Evo.

We verklappen zeker niet te veel als we zeggen dat de Touratech ontwikkelaars intensief hebben gewerkt aan de nieuwe R 1300 GS. Op de internationale motorbeurs EICMA, van 9 tot 12 november in Milaan, zullen naast het ZEGA aluminium koffersysteem en de topkoffer al talrijke accessoires zoals beschermers (valbeugels, motorbeschermers, etc.), tassen (tanktas, passagierstas, achtertas, etc.) en andere accessoires voor de R 1300 GS live te zien zijn.



Touratech Copyright © 2020