Wegligging! - suspension motor verlagen

Wegligging! - suspension motor verlagen

Lange veerwegen zorgen voor snelheid – deze oeroude wijsheid van endurorijders geldt tot op de dag van vandaag. Hoe langer de veerweg, des te gevoeliger kunnen de veerelementen zijn ontworpen en daarmee oneffenheden in de ondergrond effectief "elimineren". Maar voor veel mensen is een enduro, en dan hebben we het niet alleen over de sensationele sportieve machines, maar ook over de populaire dual en adventure bikes, gewoon te hoog. Ten slotte heeft niet iedereen de behendigheid van de kleine grote Gaston Rahier, die zich vlot vanaf de voetsteun op zijn Dakar Racer slingerde. Het gros van de adventure riders wil graag op elk moment met zijn of haar voeten contact met de grond kunnen maken.

Ook al kan een reisenduro bij het stoppen voor een verkeerslicht nog door een wat kleinere bestuurder op de punt van de tenen in evenwicht worden gehouden, op onverhard terrein kunnen er snel hachelijke situaties ontstaan waarbij men zelfs in stand of bij lage snelheid kan omvallen en zich kan verwonden. Wanneer men offroad met bagage op reis is, wordt het probleem nog groter.

Zorgvuldige analyse van de probleemstelling

»Wanneer klanten met deze probleemstelling bij ons komen, testen we verschillende mogelijkheden om de zithoogte te verlagen«, legt Felix Knop, verantwoordelijk voor de suspensions van Touratech Suspension, uit. »De eerste en vaak ook voordeligste stap is een platter zadel. Voor talrijke adventure bikes hebben we varianten met een geschikte vulling in het assortiment«, aldus de expert. "Pas wanneer we daarmee geen bevredigend resultaat bereiken pakken we het groter aan, dat wil zeggen, dan nemen we de suspension onder handen

Zo ook bij de BMW R 1250 GS van Renata, die bij het brede publiek bekend is van haar avonturen op de motor aan de zijde van haar man Dieter, die de twee in de sociale media publiceren onder het label Duo 93 Adventure. Met haar lengte van 164 centimeter behoort Renata beslist niet tot de kleinste motorrijdsters, maar veilig contact van haar beide voeten met de grond was op haar GS nauwelijks mogelijk. »Voor onze wereldreis wilde ik een motor die maximale veiligheid met een uitstekende performance evenals comfort verenigt«, beschrijft Renata de uitgangssituatie.

In de fabriek was haar 1250 uitgerust met het BMW ESA, dat tot dan toe ook goede diensten had bewezen. »Ook al biedt het ESA een goede performance en waren we daar in principe ook tevreden over, toch is het duidelijk dat een suspension die in serie wordt geproduceerd alleen kan zijn ontworpen voor een "gemiddelde persoon" en gemiddelde bijlading«. Behalve de wens om een individuele set-up uit te voeren, wilde ze ook dat de zithoogte verlaagd zou worden.  

Bij de verlagingssets wordt gebruikgemaakt van dezelfde hoogwaardige componenten als bij de standaarduitvoering van het type DDA Plug & Travel.


Met de DDA / Plug & Travel suspensionset met verlaging had Touratech Suspension voor dit gebruiksdoel het perfecte product op de plank liggen. »Net als bij al onze veerelementen staat bij een ombouw naar deze elektronische suspension een suspensioncheck aan het begin«, licht Knop toe. »Volgens een schema registreren we belangrijke parameters zoals het gewicht van de bestuurder, geplande bijlading, rijstijl en toepassingsgebied. Op deze basis selecteren we de veerelementen en stellen deze individueel in.«

Net als de uitvoering met standaardveerweg wordt ook de verlaging van Touratech Suspension via de originele BMW-regeleenheid in de motor geïntegreerd. Volgens het motto "Plug & Travel" kunnen de aanwezige stekkerverbindingen heel eenvoudig worden gebruikt. De configuratiemogelijkheden voor de verschillende rijmodi en de bijladingsaanpassingen blijven zoals gewoonlijk behouden.


Dankzij de verlagingsset van Touratech Suspension kan ook een vrouw met een lichaamslengte van 164 centimeter veilig met beide voeten de grond bereiken.

Precisieonderdelen voor gevoelige responsie

De elektronische suspension is gemaakt met dezelfde precisieonderdelen als de conventionele veerelementen van Touratech Suspension, bovendien wordt de gepatenteerde krachtige DDA-klep gebruikt. Deze past de demping in een fractie van seconden aan elke rijsituatie aan. De elektronische veerelementen zijn eveneens volledig onderhoudsgeschikt.

Bij een verlaging hebben de veerpoten een extra aanpassing van de dempingskarakteristiek, om ondanks de verkorte veerweg een optimale performance bij zowel gebruik op de weg als bij offroadrijden te bereiken. Door de inbouw van de DDA / Plug & Travel-suspensionset met verlaging kreeg Renata's GS behalve een speciaal op haar behoeften afgestemde set-up een ongeveer 40 millimeter verlaagde zithoogte.

Al meer dan 20.000 kilometer heeft de adventure-rijdster met haar nieuwe suspension op de meest uiteenlopende trajecten afgelegd. »We hebben de ACT Italia voor een deel met volledige reisbagage gereden en hebben een reis van vijf weken door IJsland gemaakt met een aandeel van 60 tot 70 procent offroad op gravel roads, steenslag en wasbordstukken. Vooral onder deze omstandigheden heeft de Touratech-suspension zich uitstekend gehouden, en daar waren we elke dag dankbaar voor«, beschrijft Renata de ervaringen die ze met de ombouw heeft opgedaan.

Soortgelijke berichten ontvangt Touratech regelmatig van klanten die hun motor hebben verlaagd. »Natuurlijk verlies je door de verlaging iets aan veerweg, wat bij een enduro aanvankelijk niet wenselijk lijkt«, legt Felix uit. »Maar de gewonnen veiligheid doordat men op elk moment met de voeten contact met de grond kan maken, weegt gemakkelijk op tegen die paar centimeter. We moeten namelijk zien dat vier centimeter minder bij een veerpoot met een lange slag niet al te veel is, maar qua zithoogte maakt deze afstand een geweldig verschil«, aldus Knop.

Uitgebreide keuze aan verlagingsopties

Touratech heeft verlagingssets ontwikkeld voor talrijke motormodellen. De zorgvuldige afstemming van veerhardheid en dempingskarakteristiek compenseert het verlies aan veerweg in zeer ruime mate. Daarvoor in de plaats krijgt de klant een motor die perfect bij zijn of haar persoonlijke postuur past – voor veilig offroadplezier.

 

Touratech Suspension ophanging Chassis Set Plug & Travel

  1. Touratech Suspension-SET Plug & Travel -40 mm lowering for BMW R1200GS/R1250GS Adventure  from 2017
    Touratech Suspension-SET Plug & Travel -40 mm lowering for BMW R1200GS/R1250GS Adventure from 2017
    €3,498.00

Touratech-verlagingen

Touratech heeft voor talrijke motormodellen verlagingssets ontwikkeld. De eenvoudigste oplossing die vaak helemaal voldoende is, is het vervangen van de draagveren in vork en veerpoot. Voor de voorwielophanging worden telkens veren gebruikt met een progressieve karakteristiek.

Een nog betere performance van de verlaagde suspension kan worden bereikt door hoogwaardige Touratech Suspension-veerpoten in combinatie met dienovereenkomstig aangepaste vorkveren te gebruiken. Voor verlagingen zijn ook closed cartridge kits verkrijgbaar.

Voor de Boxer-GS verdient de combinatie van twee veerpoten met een verkorte veerweg aanbeveling – deze zijn verkrijgbaar in een conventionele uitvoering en als elektronische DDA / Plug & Travel suspensionset.

Het maakt niet uit aan welke oplossing de klant de voorkeur geeft, vóór elke ombouw wordt in het kader van een optimale individuele oplossing uitgebreid persoonlijk advies gegeven.



Touratech Copyright © 2020