REIS | Oregon Backcountry Discovery Route

REIS | Oregon Backcountry Discovery Route

De Oregon Backcountry Discovery Route loopt van zuid naar noord door de gevarieerde landschappen van de staat in het noordwesten van de Verenigde Staten. Avonturiers moeten voorbereid zijn op lange etappes zonder bevoorradingsmogelijkheden en op technische uitdagingen.

De Oregon BDR is één van de meest langverwachte Back Country Discovery routes. De route strekt zich uit over 1100 kilometer en is verdeeld in zeven etappes, variërend van iets minder dan 100 tot bijna 250 kilometer tussen tankstops.

De route begint in het kleine stadje Denio Junction in Nevada en eindigt in de heuvels van Hood River in Oregon, aan de oever van de Columbia River. Na bijna vijf jaar scouting is de route nu klaar voor publicatie. De ORBDR biedt niet alleen een uniek off-road avontuur voor motorrijders, maar geeft ook perfect de landschappelijke diversiteit van de staat weer.

De uitdagende route begint in de hoge woestijn in het zuiden, voert door ponderosa dennenbossen met bizarre lavarotsen in centraal Oregon en eindigt in de Cascade Mountains met zijn prachtige Douglas sparrenbossen, vulkanische pieken, rivieren en meren.


De omstandigheden van de paden en trails dagen rijders langs de hele route uit.

Deel 1: Denio Junction naar Plush

De term "afzondering" karakteriseert waarschijnlijk het beste het eerste deel van de ORBDR. Ons uitzicht vanaf Beatys Butte, een berg van ongeveer 1200 meter hoog, reikt 360 graden over de steppeachtige, licht heuvelachtige omgeving zonder enig spoor van menselijke activiteit. Terwijl we onze tocht voortzetten door de droge graslanden, blijft ons contact met de bewoonde wereld beperkt tot een paar afgelegen veeboerderijen.

De route voert over onverharde wegen, die soms vrij stenig en uitdagend zijn. Later in het seizoen, wanneer de temperaturen stijgen en er minder regen valt, kunnen de wegen zandiger worden, met los materiaal dat de voorband bijna opslokt. Voorzichtig rijden is sowieso aan te raden in deze woestenij.

De route in dit deel brengt je verder weg van de bewoonde wereld dan de meeste andere BDR's. De motoren moeten een actieradius van bijna 250 kilometer hebben. Accommodatie is rustiek, zeldzaam en moet ruim van tevoren worden geboekt. Maar wij hebben gekozen voor wild kamperen.

De eerste nacht kamperen we bij Hart Mountain Hot Spring en genieten we van een ontspannende duik in de bronnen voordat we naar bed gaan - een broodnodige verfrissing voor de uitdaging van Fandango Canyon die voor ons ligt.



Geweldig uitzicht vanaf de optionele route naar Beatys Butte

Deel 2: Plush naar Christmas Valley

We beginnen in het kleine stadje Plush, dat zijn naam ontleent aan een plaatselijk kaartspel dat hier in de 19e eeuw werd gespeeld, toen het stadje een centrum was voor vee- en schapenboeren. Bij het verlaten van het stadje verandert de toestand van de weg al snel van verhard naar een brede grindweg naar een ruw en smal pad waar we als motorrijders moeten kiezen tussen het bovenste of onderste pad.

Dit rotsachtige pad leidt ons de Coyote Hills in en omlaag naar Rabbit Canyon, dan langs Lake Abert, waar het water seizoensgebonden is. Hoe verder we naar het noorden gaan langs Sheep Rock Road en Fandango Canyon, hoe uitdagender het terrein wordt. Lange zanderige stukken worden herhaaldelijk onderbroken door technische rotspassages. Maar het ergste is achter de rug als we in Fandango aankomen en aan de afdaling naar Christmas Valley beginnen.


Rijders lessen hun dorst bij een bron

Deel 3: Christmas Valley naar Sunriver

Ons verblijf in het Lakeside Motel in Christmas Valley was een welkome onderbreking van de inspannende etappe van de vorige dag. De ontelbare rotsen en stenen waar we overheen rolden bezorgden ons niet alleen een lekke band, maar beschadigden ook een voorband zo erg dat we die voor de start moesten verwisselen.


Duidelijke navigatie is noodzakelijk om op het juiste pad te blijven

Het landschap verandert zodra je de Christmas Valley verlaat. Geurende jeneverbesbomen en enorme ponderosa dennen omranden het pad van rood vulkanisch gesteente.

Dit derde deel biedt twee variaties, die allebei de moeite waard zijn. Pine Mountain Observatory is een waardevolle stop voor sterrenkijkers of mensen die op zoek zijn naar een geweldige kampeerlocatie met een prachtig uitzicht. De omweg naar het Newberry National Volcanic Monument verrast daarentegen met twee sprankelende meren in een caldera die door vulkanische activiteit is ontstaan.

Bij deze ongerepte meren kun je kamperen of comfortabel overnachten in hutten.
Het laatste stuk naar Sunriver is één van de leukste stukken van de hele route en doet met zijn vele steile bochten denken aan een bobsleebaan voor motoren.


Indrukwekkend berglandschap in het noordelijke deel

Deel 4: Sunriver naar Sisters

Het rustgevende geluid van de Deschutes River maakt ons wakker op de vierde dag van onze reis langs de ORBDR. Met slechts 100 kilometer staat ons vandaag het kortste deel van de route te wachten. Maar wat het mist in lengte, maakt het meer dan goed in schoonheid en uitdagingen - vooral op het optionele, uitdagende gedeelte naar de top van Three Creek Butte met uitzicht op besneeuwde vulkanen.

Het stadje Sisters is vernoemd naar de nabijgelegen Three Sisters Mountains. Het is een westernstadje met lekker eten, leuke accommodatie en de mogelijkheid om reserveonderdelen te kopen bij een motorzaak indien dat nodig is.


Bizarre lichtshows in een ondergrondse lavatunnel

Sectie 5: Sisters naar Detroit

Op dit deel van de route veranderen het klimaat en het landschap opnieuw - de hitte en droogte van het zuiden maken plaats naarmate we dichter bij de Cascade Mountains komen. Met grote verbazing verkennen we Skylight Cave, waar ooit een ondergrondse lavastroom stroomde, met kolommen die door voormalige openingen in de duisternis vielen als uit hemels licht.


Ruige en afgelegen canyonlandschappen brengen alle clichés van het Wilde Westen

Al snel zijn we gefascineerd door de aanblik van de besneeuwde, steile toppen van vierduizend meter, maar alleen wanneer we onze ogen van het moeilijke pad af kunnen houden, want diep zand, rotstrappen en los vulkanisch gesteente vereisen onze volledige concentratie.


Open weggedeelten nodigen uit tot een stevig tempo

Deel 6: Detroit naar Government Camp

Het verhaal van Detroit, OR, is er een van rampspoed, overleven en wedergeboorte, want de stad werd getroffen door een van de meest verwoestende bosbranden die Oregon in 2020 heeft getroffen. De stad is nog steeds bezig met de wederopbouw, die zeker nog vele jaren in beslag zal nemen. Sommige delen van sectie 6 van de ORBDR zullen nog minstens een paar jaar gesloten blijven omdat de opruimwerkzaamheden doorgaan.

Een van de beste aspecten van het BDR-concept is de positieve economische impact die motorreizigers hebben op kleine steden die het moeilijk hebben. Door voorraden en brandstof te kopen of naar een restaurant te gaan, brengen avontuurlijke motorrijders geld naar structureel zwakke gebieden. En in steden als Detroit maken een paar dollar vaak een groot verschil.


Steeds weer komen we vulkanisch gesteente in verschillende korrelgroottes tegen

Als we dieper het dichte groen van het bos intrekken, worden we voor het eerst tijdens deze tocht geconfronteerd met modder. Diepe, brede, bandenslikkende moddervlakten liggen voor ons en watergaten waar we ons meer dan eens afvragen of vaart en lef genoeg zullen zijn om de andere oever te bereiken.

Deel 7: Government Camp naar Hood River

Het laatste deel van de ORBDR begint met een indrukwekkend uitzicht op de hoogste berg van Oregon. Met een hoogte van meer dan 3000 meter domineert Mt Hood de skyline. Een stop bij White River Sno-Park geeft ons de gelegenheid om dit massief in al zijn besneeuwde schoonheid te bewonderen.


De Barlow Road opende de Cascade Mountains in 1846.

De Barlow Wagon Road, een weg die in het midden van de 19e eeuw door emigranten werd afgelegd, spreekt tot de verbeelding en biedt de mogelijkheid om langs de historische Oregon Trail te reizen.

De Bennett Pass Road, aangelegd in de jaren 1930 om toegang te krijgen tot het High Prairie Forest Service Guard Station, is smal, rotsachtig en uitdagend. Onze aandacht wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen het technische rijden, het prachtige uitzicht op Mt. Hood en het weelderige bos rondom.

Met Mt. Hood achter ons en Mt. Adams voor ons dalen we af naar Hood River en uiteindelijk naar de machtige Columbia River. Het noordelijke einde van de Oregon BDR ontslaat ons met een laatste herinnering aan de intense schoonheid van de Pacific Northwest die we allemaal zouden moeten behouden en beschermen. Per slot van rekening is het voornaamste doel van de BDR om ons privilege van motorrijden buiten de gebaande paden te behouden.


Op de grotere hoogtes van de noordelijke etappes wordt het 's avonds fris

Het team

Een illustere groep rijders heeft de Oregon BDR gereden op adventure bikes van verschillende klassen: Tim James, BDR Board President, Iain Glynn, Chief Riding Officer bij Touratech-USA, Bryce Stevens, BDR medeoprichter en medeplanner van de ORBDR Route, Nathan Fant, BDR ambassadeur, medeplanner van de ORBDR Route en auteur van dit verslag, Tobias Wachter, Managing Director & Owner van Edelweiss Bike Travel, Ashley Myhre, Mosko Moto Brand Ambassador, Ricardo Rodriguez, Senior Motorcycle Instructor, BMW Performance Center (van links naar rechts).


Grote open vlaktes kenmerken de zuidelijke delen van de ORBDR

Over Backcountry Discovery Routes (BDR)


Overal zijn prachtige kampeerplekken

www.RideBDR.com



Touratech Copyright © 2020