Onbekende wildernis – Adventure Country Track UK 2022

Onbekende wildernis – Adventure Country Track UK 2022

Op de nieuwe Adventure Country Track ACT VK kunnen enduro-reizigers een Groot-Brittannië ontdekken waarvan ze nooit wisten dat het bestond: authentiek, wild en eenzaam. Voor deze avontuurlijke tocht dient men ongeveer vijf dagen in te plannen. 

De ACT UK film komt op 25/12/2022 om 20.00 uur uit op het YouTube kanaal van ACT.

De ontwikkeling van de nieuwste Adventure Country Track VK stelde de makers voor uitdagingen zoals ze die nog bij geen enkele andere route tegenkwamen. Zoals in veel Midden-Europese landen is er in Groot-Brittannië maar een beperkt netwerk van onverharde wegen, en hiervan zijn er nog minder geschikt voor zware adventure bikes. Daarbij komt de noodzaak om een echt avontuur in de wildernis te bieden, en dat in een land met bijna 70 miljoen inwoners dat bijna 50 procent kleiner is dan Duitsland.

Maar de vindingrijke planners hebben alle uitdagingen overwonnen. Het traject loopt niet alleen door enkele van de dunst bevolkte en afgelegenste gebieden van het Verenigd Koninkrijk, maar ook door vier nationale parken en een streek die wordt aangeduid als "Area of Outstanding Natural Beauty".

Op het Isle of Man: Vertrek van de Millennium Way door de Sky Hill Plantation boven Ramsey.

Op papier biedt de ACT VK een verhouding van ongeveer 20 procent offroad en 80 procent wegen, en is daarmee de tot nog toe minst op enduro's afgestemde track. Maar deze waarden hebben betrekking op het traject en niet op de rijtijd. ACT-rijders zullen vaststellen dat de tijd die ze op onverhard terrein doorbrengen veel langer is dan gedacht, en gelet op de technische uitdagingen zijn de onverharde trajecten zeer indrukwekkend. Bovendien wordt het gedeelte aan wegen gekenmerkt door verwaarloosde smalle wegen met gras, steenslag, gaten en kuilen.

Hoe moeilijk zijn de trajecten?

Tobias Wachter, Edelweiss Bike ­Travel

»De keuze aan trajecten biedt een goede mengeling van eenvoudige etappes waarop men van het landschap kan genieten, en technische stukken met een paar rotsachtige delen en veel spoorvorming.«

Markus Pinter, 1000PS

»Technische stukken en uitdagingen maken deel uit van het spel. Als die er niet in zouden zitten, zou het geen echt offroad-avontuur zijn!«

Elvio Andrade

»De trails zijn typisch rotsachtig en smal, en waar geen rotsen zijn vindt men diepe sporen. Dat vereist voortdurende concentratie. De rotsachtige stukken zijn gewoon leuk. Je moet echter het terrein wel lezen en je lijn nauwkeurig kiezen.«

Dag 1 – Berg en dal

Startpunt is de Llanthony Priory, een klooster uit de12e eeuw dat diep in het dal van de bijna vergeten Black Mountains ligt aan het oostelijke einde van het Brecon Beacons National Park. De weg in het dal is zo smal, zo onbeduidend, dat maar heel weinig bezoekers deze plek vinden. De route begint met een heel klein weggetje dat naar het noorden slingert en over de Lord Hereford's Knob (690 meter) loopt, om een weidse blik over Centraal-Wales te bieden.

Twee pauwen die bij een aangrenzende boerderij rondscharrelen, kondigen met hun gekras letterlijk het begin van de eerste offroadtrajecten aan, die de avonturiers direct met een klim uitdagen. Een kort rotsachtig stuk gevolgd door twee variaties van omhooglopende trajecten met diepe sporen in de aarde van in totaal ongeveer een halve kilometer lang, biedt een voorproefje van de uitdagingen die ons de komende dagen te wachten staan.

De eerste drie offroadtrajecten volgen bijna achter elkaar en voeren de reizigers door het hoogland van Midden-Wales dat door landbouw wordt gekenmerkt. Het marktstadje Rhayader vormt het centrum van de dagetappe en is een goede locatie om 's middags een rustpauze te houden.

Via een serie beklimmingen vol stenen (stroef bij nat of droog weer) wordt de heuvelrug tussen het Wye- en het Elan-dal bereikt, die weidse uitzichten over het landschap biedt. Daarna moeten er nog drie dalen worden doorkruist tot de etappe eindigt in Machynlleth – ofwel Mach‘.

Op de eerste dag lopen de trails over de bergweiden van Wales.

Dag 2 – Snowdonia en de Cambrian Mountains

Na een ronde door het Snowdonia National Park met indrukwekkende steile kloven en meren, bereikt de route de kust met zicht op de Cardigan Bay, voordat deze omkeert en uitkomt op de mooiste en langste etappe van de dag, de Bomber Lane: Een rotsachtige weg die de noordelijke hellingen van de berg Cadair Idris volgt en een mooi uitzicht op de Barmouth Bay en het hele nationale park biedt.

Bij het doorkruisen van het Snowdonia National Park op dag 2 zijn de meeste wegen van de ACT heel smal of worden weinig bereden.

Vlak na Dolgellau, een klein stadje uit de 12e eeuw, voert de bochtige route door het hoogveen en de bossen van Snowdonia naar beneden naar het Bala-meer – een ideale plaats voor de lunch of een kleine versterking.

De tweede helft van de dag volgt een reeks kleine wegen door de noordelijkste uitloper van de Cambrian Mountains, die tussen heggen en landwegen lopen. Eindpunt is Liverpool, waar de veerboot naar het Isle of Man op ons wacht.

Uitgespoelde delen zorgen telkens weer voor lastige situaties

Dag 3 – Isle of Man

De Isle of Man Loop begint bij de TT-startlijn, loopt echter niet over de Bray Hill naar beneden, maar in omgekeerde richting naar Ramsey, waar deze vlak na de beroemde Creg-ny-baa-bocht aan het eerste offroadstuk begint.

De vuurtoren op het Point of Ayre of het Isle of Man

Het traject bestaat uit een mengeling van weg- en offroadtrajecten. De route voert naar de noordelijkste en zuidelijkste punten van het eiland, beide dramatische landschappen, terwijl men daartussen schrale berghellingen en diepgroene "glens" (beboste dalen) tegenkomt. Het Isle of Man is een prachtig, vaak zacht glooiend eiland met een karakter dat Ierse landschappen met de Britse victoriaanse kust en, in de afgelegenste delen, met Schotse cottages met lage daken in crofter-stijl met elkaar verbindt.

Markus "vliegt" over de Ballaugh Bridge op het TT-traject

Het is de moeite waard er een tweede dag aan vast te knopen zoals wij dat hebben gedaan, om een rondje te rijden op de beroemde Mountain Course (stratencircuit) en gebruik te maken van de unieke victoriaanse bergtrein.


Markus en Teresa genieten op de bergwegen op het Isle of Man

Dag 4 – Yorkshire Dales

Na aankomst op het vasteland voert een 40 minuten durende rit naar het eerste offroadstuk met de naam Salter Fell, een adembenemend traject over de heuvels van het Forest of Bowland. Hier is echter geen bos te vinden, maar een moeras- en rotslandschap.


Eeuwenoude stapelmuren langs de wegen in de Yorkshire Dales

Via Settle komen we in het Yorkshire Dales National Park. Men dient er goed op te letten dat het hierbij gaat om een nationaal park, waar de paden worden gedeeld met wandelaars, boeren en soms ook ruiters.


Mirko als barkeeper in een traditionele Engelse pub in Yorkshire

Deze reisdag zal in de meeste gevallen laat eindigen, maar bij goed weer is de ondergaande zon boven het Wensleydale-dal en de Wether Fell adembenemend. De Dales vormen een prachtig en veel bereisd deel van Engeland, en het eindpunt, Hawes, beschikt slechts over beperkte accommodaties. Het is dus de moeite waard om van tevoren accommodatie te reserveren.


Sinds de Tour de France in Yorkshire te gast was, is wielrennen hier heel populair

Dag 5 – Verlaten moerassen

De laatste dag begint in de Dales en eindigt na een rit door de Yorkshire Moors in de visserijhaven van Whitby aan de kust, ooit de geboorteplaats van ontdekkingsreiziger James Cook en een belangrijke schouwplaats in de handeling van Dracula van Bram Stoker!

Het eerste offroadstuk is de als Cam High Road bekende Romeinse weg die door het Wensleydale-dal leidt. Na etappes op wandelpaden in de dalen van Coverdale en Swaledale en langs het gedeeltelijk vervallen Bolton Castle uit de 14e eeuw (waarin ooit Mary, koningin van de Schotten, gevangen werd gehouden) biedt de route een laatste blik op de Dales voordat die naar het oosten naar de Yorkshire Moors loopt.

Er bestaat geen eenvoudige mogelijkheid het 30 kilometer niemandsland tussen de Dales en de moerassen te overwinnen, maar de route laat zich van haar beste kant zien en loopt via kleine weggetjes en door mooie kleine dorpjes in de vlakten, voordat ze verdergaat naar de noordwestelijke rand van het Yorkshire Moor. Van daaruit loopt een zacht glooiende landweg door het mooie kalksteendorp Hawnby. 


Regen, plassen en rivieren oversteken horen er gewoon bij

Het is de moeite waard de route voor een paar minuten te verlaten om de indrukwekkende ruïnes van het cisterciënzer klooster Rievaulx te bezichtigen voordat men Helmsley bereikt, waar meer dan genoeg horeca en brandstof te vinden is.

Na Helmsley volgt Rudland Rigg, een 19 kilometer lang offroadstuk dat zich in zuid-noordrichting uitstrekt over bijna het hele moeras en eindigt op een hoogte van ongeveer 400 meter met verreikende uitzichten op de industriesteden Middlesborough en Stockton in het noorden – precies dàt stedelijke beeld in het landschap dat op de ACT de afgelopen vijf dagen zo handig werd gemeden.

De route eindigt in Whitby waar de boog van walvisbotten boven de haven het meest waarschijnlijke motief vormt voor een afsluitende foto van deze prachtige tocht.


Nick Sanders‘ Expedition Centre in Wales

20% offroad – is dat genoeg?

Teresa Peters, REV’IT! Duitsland

»Ook al heeft de ACT VK minder offroadpassages dan bijvoorbeeld de ACT Pyreneeën, was het toch een prachtig avontuur. En de geasfalteerde wegen leidden altijd naar bezienswaardige plaatsen, zodat men nooit het gevoel had iets te missen.«

Elvio Andrade, Touratech

»De tijd die we op onverhard terrein doorbrachten, de uitdagingen qua rijvaardigheid en de concentratie die wij moesten hebben om deze stukken te bedwingen, zorgden dat de totale beleving zeer uitgebalanceerd was.«

Nils Buntrock, Harley-Davidson Duitsland

»De harde cijfers vertellen ons dat deze ACT de minst op enduro's afgestemde track van allemaal is. Maar eerlijk gezegd voelde het niet zo, want de offroadstukken waren zeer intensief, zodat ik als onervaren adventure rider het gevoel had alsof ik een rally van etappe naar etappe reed.«

Offroad- en avonturentraining

De ACT VK-route voert langs verschillende instellingen die rijtrainingen en offroadtochten op privéterreinen aanbieden. Al deze instellingen bevinden zich in Wales en kunnen via een kleine omweg op de eerste of tweede dag van de ACT-route worden bereikt.

Yamaha Off Road Experience

Met een 300 hectare grote farm en 10.000 hectare bos kan YORE alles aanbieden van een- tot vierdaagse offroadbelevenissen. Er wordt gereden met de eigen motor (maakt niet uit welk merk) of een gehuurde Ténéré 700. Bovendien is er een groot vloot WR-sportenduro's.

www.yamaha-offroad-experience

Harley-Davidson Adventure Centre

Testritten met de Harley-Davidson Pan America op de weg en op onverhard terrein onder leiding van een gids worden in dit spectaculaire deel van Noord-Wales aangeboden.

www.hdadventurecentre.com

Sweetlamb KTM Adventure Experience

Op het 6500 hectare grote terrein van Sweetlamb worden tweedaagse pleziertochten onder leiding van een gids aangeboden evenals trainingen met bepaalde thema's zoals bijvoorbeeld navigeren met een roadbook. Er kunnen KTM 890 Adventure (R)'s worden gehuurd en er zijn opties als een 1-op-1-training.

www.adventurerallybike.co.uk

Off Road Skills

Met uitgestrekte wegen met steenslag en single track stukken rondom een 4000 hectare grote voormalige steengroeve, laat Simon Pavey zien hoe GS-rijders op de juiste manier grip op hun machine krijgen. Pavey biedt cursussen aan voor beginners en gevorderden en een tweedaagse pleziertocht.

www.offroadskills.com

Triumph Adventure Riding Experience

Een nieuw opgericht centrum in een reusachtig gebied met bos en een steengroeve. Aangeboden worden zowel rijtrainingen als pleziertochten. Er kunnen actuele Tiger- en Bonneville-modellen worden gehuurd.

www.triumphmotorcycles.co.uk/adventure-experience

Afsluitende foto onder de boog van walvisbotten boven de haven van Whitby

Info ACT UK

Moeilijkheidsgraad: gevorderden

Lengte: is nog niet bepaald

Trajecttype: asfalt, steenslag

rots, spoorvorming

Offroadaandeel:: 20%

Seizoen: het hele jaar door (in de winter moeilijker)

Duur: vijf dagen (plus extra "rustdag" op de IoM)

Accommodatie: campings en kleine

hotels, B&B's en pubs

Taal: Engels (en Welsh)



Touratech Copyright © 2020